Boottocht Komodo Island

8 oktober 2017 - Komodo, Indonesië

Na de reis over vulkaan Rinjani loop ik door Lombok nog zonder plan. Al gauw komt er een verkoper aan, een jonge jongen, die vraagt of ik een Rinjani Trekkibg wil doen. Het is dus blijkbaar aan mijn lopen niet te zien dat ik deze zojuist gedaan heb... Maar ik zie wel dat er nog een ander bord staat met een tour naar Komodo Island, waar ik eigenlijk wel graag heen wil vanwege de Komodo Varanen die daar nog wild leven. Dus ik besluit om deze te doen. De tocht duurt 4 dagen. Van tevoren doe ik alle elektronica in 1 tas, want deze boottochten hebben wel de reputatie dat ze ondergaan vanwege de wilde golven. De boottocht is vrij relaxed. We doen enkele eilanden aan, maar de vaartijden zijn al gauw een halve dag. Gelukkig is muziek mijn beste vriend tijdens deze lange uren. Aangekomen op het laatste eiland krijgen we uiteindelijk enkele Komodo varanen te zien. Ze zien er rustig en vreedzaam uit. Desalniettemin worden we door de gids gewaarschuwd om minstens 5 meter weg te blijven, want ze zijn levensgevaarlijk. Het zijn vleeseters, dus een mens is geen uitzondering. Bizar is het wel dat sommigen toch proberen dichterbij te komen voor de 'perfecte selfie'... Sowieso zie ik bij alle uitzichten op de verschillende eilanden dat heel veel reizigers vooral heel graag met zichzelf op de foto willen en zo perfect mogelijk i.p.v de prachtige natuur te aanschouwen die hier, als je hier de rust voor neemt om te realiseren, groter en belangrijker is dan de mens. Nu aangekomen op Flores lekker een weekje relaxen en misschien wat duiken maken voor ik doorga naar Thailand.

1. Gerard:
    8 oktober 2017
    Ik wist het wel, in Suske en Wiske en de nare varaan heb ik al gelezen dat ze gevaarlijk waren, want zij waren ook op dit eiland, je verhalen maken wel wat jeugdsentiment los😀