Vulkaan Rinjani Lombok

5 oktober 2017 - Lombok, Indonesië

Aangekomen op het vliegveld van Lombok ga ik naar mijn overnachting toe om de volgende dag te vertrekken richting Senggigi om bij een organisatie een tour te boeken voor Mountain Rinjani. Het beklimmen van deze vulkaan is in hoogte 1600 meter (van 2000m naar 3600m) en in totaal duurt de reis door het vulkaan landschap 3 dagen. De volgende dag in de auto op weg naar het vertrekpunt blijkt bijna mijn hele groep Nederlands te zijn, ideaal. Eenmaal begonnen aan de klim blijk ik een veel hoger tempo te hebben dan mijn groep. Regelmatig moet ik een half uur wachten op de rest. Althans, nu gaat het nog snel, want het is nog slechts een flauwe helling. Na overnacht te hebben in tenten is dag 2 buitengewoon zwaar. Deze dag gaan we helemaal door naar de top. Maar de hele weg is het ontzettend steil en regelmatig zakken je voeten weg in het vulkanisch gesteente, waardoor je maar heel langzaam omhoog gaat. Het is ook niet voor niets dat maar 25 % de top ook daadwerkelijk haalt. Net op tijd ben ik als een van de eersten aan de top, want nog geen 10 minuten later begint de zonsopgang. Deze is na zo'n ongekend zware tocht natuurlijk op zijn mooist. Op de weg terug komen we nog een waterval tegen met water van, jazeker, 40 graden. Heerlijk om in te baden als ontspanning. Wat een ervaring op verschillende gebieden. Tijd om weer even bij te komen voor de volgende bestemming. (de foto's zijn overigens prachtig :p)

1. Jos:
    5 oktober 2017
    Weer een mooi verhaal Martijn en prachtige foto's!!
  2. Gerard:
    5 oktober 2017
    Sjieke foto's, 40gr bad pffffff mooi man.
  3. Monique:
    5 oktober 2017
    Erg mooi Martijn. Mooi verhaal en geweldige foto's. Geniet ervan kerel.
  4. Rene:
    5 oktober 2017
    Geweldige foto's. Mooi beschreven en ik zie aan jou dat deze ervaringen je goed doen . Top. Gun je nog heel veel reisplezier